Talking Wine met Rámon Verkoeijen

Talking Wine met Rámon Verkoeijen

Rámon Verkoeijen is in het dagelijks leven is werkzaam als radio-dj bij het Nederlandse radiostation 3FM en sinds een jaar host hij de podcast De Beste Smaak van Nederland samen met Jan Versteegh. Zijn vrije tijd vult hij dan ook graag in met goed eten en mooie wijnen. In dit interview lees je hoe zijn interesse voor wijn is ontstaan, deelt hij een aantal heerlijke tips van de barbecue en we hebben natuurlijk uitgebreid over de connectie tussen wijn en muziek. Dit en meer lees je in de nieuwe Talking Wine With…

Wijnpaspoort

Rámon Verkoeijen

Als slagerszoon ben je opgegroeid met liefde voor goed vlees en eten. Stond wijn daarbij ook centraal of is je liefde hiervoor elders ontstaan?

We hadden altijd wel wijn in huis, maar het maakte niet per se uit wat voor wijn dat was. Dus die liefde daarvoor was toen nog niet zo heel groot. Bij ons thuis werd vaker bier dan wijn gedronken. Als we wel wijn in huis hadden, dan werd er niet gekeken waar het vandaan kwam of van wat voor druiven de wijn gemaakt was en er werd al helemaal geen rekening gehouden met de wijn-spijs combinatie. Het was meer van we eten tournedos met stroganoff saus en daar hoort rode wijn bij. Dus dan werd er rode wijn gedronken, ongeacht wat voor een wijn dat was.

Mijn liefde voor wijn is pas begonnen rond mijn 21e, ik bezocht Beluga in Maastricht, wat toen nog van Hans van Wolde was. Daar was Matthijs Vranken die avond de sommelier, hij werkt nu trouwens ook bij Brut172 (het nieuwe restaurant van Hans van Wolde). Ik ben hem nog altijd erg dankbaar, want die avond is mijn interesse in wijn begonnen. Hij had een hele fijne manier van praten over wijn. Hij moet – net als ik op de radio – sommige dingen wel honderd keer kunnen uitleggen zonder dat het saai wordt. 

Dat vind ik altijd erg belangrijk, als iemand passievol over iets kan vertellen. Hij deed dat heel erg goed en dat was voor mij in één keer een goede kennismaking met de wereld van wijn en foodpairing. Ik dacht echt: “wow, wat gebeurt hier. Waarom raakt mij dit zo?” Echt genieten van eten had ik wel meegekregen vanuit mijn opvoeding, maar nu was het een soort openbaring van hoe bijzonder wijn kon zijn. Daarom ben ik diezelfde week nog naar de supermarkt gegaan om daar verschillende wijnen te kopen. Vervolgens ben ik zelf gaan proeven en gaan kijken of ik de verschillen eruit kon halen. 

Was jouw gezelschap van die avond ook gelijk zo enthousiast? 

Niet zo extreem als ik. Ik was samen met m’n vriendin en die vond het ook heel goed en lekker. Maar die had niet direct zoiets van ik moet hier meer over weten. Maar ik ben sowieso in alles wat ik leuk vind, een beetje een nerd. Dan wil ik daar ook alles voor doen en er alles over te weten komen. De meeste mensen om mij heen dachten dat dit een fase zou zijn, dat ik op zoek was naar nieuwe dingen en dat het wel weer over zou waaien, maar we zijn nu zo’n 15 jaar verder en ik vind het nog altijd even leuk en interessant.

Heb je nu wel je vrienden weten te overtuigen en zijn zij ook ineens wijnen gaan proeven?

Ja zeker! En ook collega’s, waaronder Jan Versteegh. Wij hebben dan contact over wijnen zo van: “hey, proef dit eens of heb je dit al geproefd?” Het voelt een beetje alsof je een wereld hebt ontdekt en dat gun ik anderen ook. Net als mijn broer; die was niet zo met wijn bezig, maar vorig jaar was hij een weekje naar de Elzas en vroeg hij me welke wijnhuizen hij moest bezoeken en waar hij dan op moest letten.

Dat was in de herfst en dan wordt er veel zuurkool gegeten, wat overigens een fantastische combinatie is met gewürztraminer. Eerst vond ik die druif maar niks, totdat ik een aantal verschillende proefde, waaronder een van Trimbach, echt zo’n een klassieker. Ik liet toen ook een gewürztraminer proeven aan m’n broer. Hij vond het te zoet en de wijn kon hij niet echt waarderen. Op dat moment kon ik alleen maar denken dat ik ook door die fase heen ben gegaan om het uiteindelijk wel echt lekker te vinden. Het is erg leuk om mensen mee op ontdekkingstocht te nemen en ze kennis te laten maken met nieuwe smaken. Zo vind ik wijn-spijscombinaties heel erg leuk en daar kan je echt door verrast worden. Maar ik kan me voorstellen dat jullie veel wijnen puur drinken zonder daarbij iets te eten?

Ja, beide. Wijn-spijs kan het heel mooi maken, maar bij hele grote wijnen maakt het eigenlijk ook niet echt uit. Die zijn op zichzelf al meer dan fantastisch.

Ja, dat is waar. Bij sommige, hele bijzondere wijnen wil je liever ook niks eten. Je wilt dan heel de middag de tijd nemen met volledige focus en je alleen richten op de wijn. Ik zeg altijd, anders ben je het de wijn niet waard.

Naast jouw werk als radio-dj neem je samen met Jan Versteegh ook een podcast op, genaamd De Beste Smaak van Nederland. Wat zijn volgens jou de beste plekken in Nederland voor een goed glas wijn?

Toevallig was ik was laatst bij Café Parlotte in Amsterdam. Zij hebben een hele mooie wijnkaart met ook onwijs veel champagnes. Je kan een halfjaar later weer komen en dan nog eens een heleboel nieuwe dingen ontdekken omdat de kaart daar zo divers is. En dat vind ik heel leuk! Of Sinck (ook in Amsterdam) wat vrij nieuw is en wel wat chiquer. Uiteraard hebben ze daar ook een goede wijnkaart! Wat ik bij Parlotte zo fijn vind is dat je daar naartoe kan gaan om een goed glas wijn te drinken in een ongedwongen sfeer. Net zoals in Parijs, een bistro met echt goed eten en drinken. Om dat te willen in Nederland moet je vaak heel erg uitpakken en zit je al snel in een sterrenzaak.

Je bent ook ambassadeur van Big Green Egg. Zo zagen we een foto van je voorbijkomen achter de Green Egg met daarbij een fles Dominio de Pingus. Is dat volgens jou de ultieme barbecuewijn?

Hahaha, nee zeker niet. Ik heb zo’n lijstje met allemaal top wijnen die ik geproefd wil hebben en deze stond erop. Soms moet je gewoon eens gek doen, dus toen heb ik een fles Pingus gekocht. Die heb ik eerst gewoon gedronken zonder wat erbij te eten. Ik wilde wel wat overhouden omdat ik dacht: hoe zou deze wijn smaken in combinatie met dry aged ribeye van de gril? Vaak gebruik ik Argentijnse kolen, maar nu koos ik voor de meest zachte kolen die ik in huis had. Op deze manier geef je het vlees niet een te erge kolensmaak. Verder had ik op de ribeye alleen wat zeezout gestrooid. Ook al was het een verfijnd stukje vlees, de wijn was te subtiel en te zacht om daarbij te drinken. Eigenlijk waar we het net al over hadden; Pingus is zo’n wijn die je gewoon puur moet drinken zonder andere poespas.

Wat is jouw signature dish van de barbecue en welke wijn schenk je hier graag bij?

Poeh, signature dish van de Big Green Egg, lastig! De Big Green Egg gebruik ik namelijk voor heel veel verschillende dingen. Soms om wat puree op te roken of om spruitjes op te grillen. Zo had ik laatst eerst mosselen gerookt en daarna kort gebakken in de pan met wat kruiden en wijn. Super simpel, maar o zo lekker! Daar dronk ik toen een Pouilly-Fumé bij. Het liefst zou ik twee verschillende flessen openen om te kijken welke het beste past.

Wat trouwens ook leuk is, is het drogen en roken van fruit op de barbecue. Een tijdje terug had ik sinaasappel en citroen met een laagje basterdsuiker voor zo’n 5 uur op 80-90 graden gedroogd. Dan krijg je een hele intense smaak met een gekarameliseerd laagje. Serveer op de citrus een garnalencocktail en je hebt een waanzinnig gerecht. Daar schonk ik dan weer een Nieuw-Zeelandse sauvignon blanc bij.

Wijn en muziek gaan beide om zintuigen. Er wordt weleens gezegd dat de smaak van wijn beïnvloed kan worden door bepaalde muziek en klanken. Hoe denk jij vanuit jouw vakgebied hierover?

Bij het luisteren naar muziek krijg je een bepaald gevoel. Dat gevoel kan je doen denken aan bepaalde momenten. Bijvoorbeeld wanneer je een toffe track van Avicii hoort, dan kan je weer even terug zijn bij een fantastische avond. Bedenk dan dat je tijdens die avond een mooie Barolo drinkt. Ja, bij die combi heb ik echt kortsluiting, dat matcht niet. In muziek wil je dus in zekere zin dezelfde subtiliteit als in de wijn, niet zoiets als chaotische muziek en een hele volle, warme herfstwijn. Dat klopt gewoon niet. Daarom probeer ik zeker met dat soort details rekening te houden, omdat dat wel degelijk van invloed kan zijn. De algehele sfeer moet kloppen en muziek speelt daarin een cruciale rol.

Meestal vragen we onze interviewkandidaten om een wijn-spijs combinatie, maar in dit geval zijn we benieuwd wat volgens jou een goede wijn-muziek combinatie is.

Eigenlijk waar we het net al over hadden; ieder moment kent zo zijn sfeer en daar past bepaalde muziek bij. Dat is met wijn natuurlijk net zo. Je hebt bepaalde momenten dat je denkt ‘ik heb nu zin in deze wijn, het past perfect bij het moment’. Tijdens het proeven van een nieuwe wijn, luister ik meestal naar muziek die ik nog niet ken. Met onbekende muziek ben ik niet afgeleid, want ik luister heel analytisch naar een nummer. Anders ga ik nadenken over waarom vind ik dit goed? Hoe is het ook al weer gemixt? Welke lagen hoor ik? Dan ben je met hele andere dingen bezig dan met wijnproeven. Ikzelf vind rustige, warm gemixte muziek heel prettig in combinatie met wijn. En als ik wel naar voor mij bekende muziek luister, dan is het mijn playlist met klassiekere muziek en melodieën. In die lijst vind je bijvoorbeeld nummers van Patrick Watson en Sufjan Stevens. Ook al maak ik zelf een dance programma, het is niet de muziek die ik opzet tijdens een avondje wijn drinken.

Je maakte ook een electronisch muziek programma op de vrijdagavond, wat van Kraftwerk, naar Daft Punk, naar Italo disco naar nieuwe house uit Engeland ging. Is dat ook een reflectie van jouw persoonlijke muzieksmaak?

Ja zeker! Zelf maak ik ook deze muziek en ik produceer daarnaast nog voor andere artiesten. Dat begon ooit als hobby, maar toen kwam ik in contact met Wessel van Diepen en die zei: “dit moet je serieus gaan doen, je hebt hier echt talent voor”. Het zit voor mij een beetje tussen pop en dance in. Daarnaast ben ik heel erg van de analoge spullen. Ik herken vaak de gebruikte synthesizers in een nummer. Dan hoor ik dit is de Roland D50 en dit is de Yamaha DX7. Ze zorgen allemaal voor een bepaald, typisch geluid. Dit principe kan je vergelijken met wijn. Op den duur kunnen wijnmakers en kenners ook de grond, het terroir, het type hout en de variëteiten herkennen.

Mooie vergelijking! Bekende wijnhuizen hebben inderdaad een specifiek stukje terroir en van tijd tot tijd komen er natuurlijk nieuwe wijnmakers in het bedrijf. Ondanks dat een wijnmaker andere benadering of stijl heeft, blijf je toch altijd dat typische ofwel een stukje herkenning houden. Er wordt tenslotte met datzelfde terroir gewerkt.

Daft Punk is ook zo’n mooi voorbeeld. Zij hebben voor hun laatste album Random Access Memories de muziek opgenomen met allemaal verschillende microfoons. In de track Giorgio by Moroder hoor je een monoloog van Giorgio Moroder waarin hij in vogelvlucht zijn muzikale carrière beschrijft. In het nummer gebruiken ze steeds de microfoon uit de desbetreffende periode. Precies om de reden waar we het net al over hadden: iedere microfoon heeft zijn eigen geluid en klanken. Een producer zei wel tegen hen: “niemand gaat deze klankverschillen horen, alleen jullie zelf.” Daarnaast waren veel mensen kritisch op hun manier van mixen. Daft Punk hield namelijk niet van hele hoge klanken en dat elimineerden zij juist. Hoge tonen kun je eigenlijk vergelijken met suiker. Hoe meer zoet je eet, hoe flauwer al het niet zoete is. Terwijl die verhoudingen eigenlijk helemaal niet kloppen. Want als je gewend bent aan heel zoet, dan heb je in feite een ander referentiekader. Dat is natuurlijk hetzelfde met wijn en wijnmakers. Iedereen heeft zijn eigen benchmark en daarbij ervaren wijnmakers zelf ook heel goed de invloeden van een ander terroir of verschillende vinificatietechnieken, net zoals Daft Punk met de microfoons.

Om in de wereld van muziek en wijn te blijven; de punk scene staat onder andere bekend om hun liefde voor natuurwijn. Hoe denk jij over natuurwijn?

Voor mij is natuurwijn heel erg een haat-liefdeverhouding. Laatst nog was ik in een restaurant in Amsterdam met alleen maar natuurwijn op de kaart. De eerste drie gangen gingen redelijk goed, alleen hoorde de sommelier mij daarna de opmerking maken: “nu gewoon even die Meursault of een klassieker. Dan is de avond leuk.” Waarop hij antwoordde: “je bent te traditioneel, je moet open staan voor nieuwe dingen”. Maar goed, dit waren gewoon te veel nieuwe wijnen op een avond. Dat is net als nieuwe muziek, dat probeer je aan de man te brengen door daaromheen bekende nummers te draaien en zo mensen te verleiden. Dus ja, die avond was best pittig.

Toch heb ik laatst weer een doos met 20 flessen natuurwijn gekocht en dronk ik een hele mooie vin nature uit de Elzas. Al moet ik wel zeggen dat ik daar nu drie flessen van heb gedronken en dat is meer dan genoeg. Als ik een doos had gehad dan was dat te veel geweest. Natuurwijn blijft me fascineren en het houdt me wel bezig. Er zijn zeker twee á drie momenten per week dat ik denk: ah, zou ik nog eens een fles proberen?

In de wijnwereld valt veel te ontdekken en te proeven. Welke regio of wijn(stijl) heb jij pas ontdekt waarvan je had gewild dat je deze eerder kende?

Ja, zo’n moment had ik pas met dessertwijnen, zoals een Sauternes. Ik had niet verwacht dat ik dat ooit lekker zou gaan vinden. Nu vind ik goede Sauternes waanzinnig mooi, maar hij moet wel in balans zijn. Sherry kan ik ook steeds meer waarderen. Onlangs dronk ik een PX en dat was fantastisch. Of een zoete riesling en natuurlijk niet te vergeten; de gewürztraminer waar we het net over hadden!

We hebben gehoord dat jouw wijnverzameling zo’n 500 flessen bestaat. Wat is daarvan de meest speciale fles en op welk moment gaat die fles open?

Inmiddels is dat aantal opgelopen tot zo’n 600 á 700 flessen. In principe weet ik waar alles ligt, maar laatst kwam ik in een kastje nog wat champagne tegen. Schijnbaar stonden daar nog een aantal flessen Bollinger en Billecart-Salmon. Omdat ik die flessen hier niet had verwacht, voelde het vinden echt als een bonus. Maar om terug te komen op je vraag, de meest speciale fles heb ik denk ik toevallig vorige week gedronken. Dat was een Krug 2004. Die ging open op een gewone maandagavond. Vroeger was ik heel erg van bijzondere wijn bewaren tot een mooi moment, maar dat doe ik niet meer. Het openen van de wijn maakt het moment speciaal. Dus als je gewoon zin hebt om die fles te drinken en je voelt dat aan alles, dan is dat het moment. Vaak gebeurt het dat mensen de fles bewaren voor die ene gelegenheid, dan zijn ze te laat en is de wijn over zijn top. Dat is echt zo zonde!

Nu we het toch over unieke flessen hebben, ik heb nog een Krug 2006 liggen. Na het drinken van die fantastische 2004 ben ik ook wel heel erg nieuwsgierig naar de 2006. Verder heb ik veel Bourgognes gekocht waar ik heel benieuwd naar ben, maar daar moet ik minimaal nog 5 jaar op wachten. Dat is wel lastig moet ik zeggen…

Hoe bewaar je al die 700 flessen?

Mijn verzameling ligt verspreid. Thuis heb ik twee klimaatkasten staan en in beide kunnen zo’n 180 flessen. Verder heb ik een aantal speciale bewaarwijnen opgeslagen bij een importeur. Daar worden de wijnen onder de juiste condities bewaard en zo weet ik zeker dat dat goed gaat.

Ook al liggen er nog genoeg kelderschatten op je te wachten – elke wijnliefhebber heeft wel de uitvoerige wens om een bepaalde wijn te drinken of in bezit te hebben. Welke wijn zou dit voor jou zijn?

Ja, dat zouden voornamelijk de klassiekers zijn zoals Pétrus, Gaja, Rothschild… Al die klassiekers waar iedereen het al jaren over heeft, dat zou ik ook wel mee willen maken. En uiteraard Domaine de la Romanée-Conti, dat is voor mij ook echt wel een mijlpaal. Al mag dat van mij nog wel even duren. Ik ben nu nog zoveel wijnen aan het ontdekken en ik denk als je eenmaal een bepaalde kwaliteit hebt leren kennen dat je dan niet zo snel meer wat anders pakt. Daarom moet je het een beetje opbouwen en niet gelijk met het allerbeste beginnen. Zo kijk ik ook naar muziek en kunst. Op den duur heb je al die details geproefd en kun je alle elementen eruit halen. Als je dan zo’n wijn proeft, dan sta je er pas helemaal voor open.

Je BNNVARA-collega Cesar Majorana en bijvoorbeeld Antoin Peeters van RTL4 zijn naast hun werkzaamheden in de media ook actief in de wijnwereld met proeverijen, een speciaal wijnaccount op Instagram of TikTok. Kunnen we binnenkort ook zoiets van jou verwachten?

Tegenwoordig ben ik iedere dag al een halfuur bezig met het beantwoorden van berichten op Instagram. Veel mensen vragen mij om wijnadvies of om wijn-spijs combinaties. Dit zal in de aanloop naar de feestdagen alleen maar meer worden. Maar dat is niet erg, want ik vind het leuk om daar tijd in te steken en dingen uit te zoeken. Voor nu doe ik dat voornamelijk via mijn eigen Instagram en een beetje in onze podcast natuurlijk.


Om mee af te sluiten zijn we benieuwd naar jouw perfecte diner?

Het is op een zwoele zomerdag en we zitten buiten met een mooi gedekte tafel en passend glaswerk. De chef die de avond zal verzorgen is dan Paul Bocuse. Hij was een legendarische chef uit Frankrijk en zijn restaurant L'Auberge Du Pont de Collonges in de omgeving van Lyon had altijd drie sterren. Voor mij was hij de koning van de klassieke Franse keuken.

Die avond drinken we iconische wijnen uit Frankrijk. We beginnen met champagne en daarna gaan er flessen zoals Pétrus en Domaine de la Romanée-Conti open. Tijdens het diner wordt er Patrick Watson gedraaid en we eindigen de avond met Daft Punk.

 

Brora: de wederopstanding
 

Brora: de wederopstanding

Bekijk blog
Duitse wijn klassificatie: Prädikatsweine
 

Duitse wijn klassificatie: Prädikatsweine

Bekijk blog
Springbank en Glengyle, distilleerderijen met meerdere gezichten
 

Springbank en Glengyle, distilleerderijen met meerdere gezichten

Bekijk blog
Aan favorieten toegevoegd