Wijn en muziek gaan beide om zintuigen. Er wordt weleens gezegd dat de smaak van wijn beïnvloed kan worden door bepaalde muziek en klanken. Hoe denk jij vanuit jouw vakgebied hierover?
Bij het luisteren naar muziek krijg je een bepaald gevoel. Dat gevoel kan je doen denken aan bepaalde momenten. Bijvoorbeeld wanneer je een toffe track van Avicii hoort, dan kan je weer even terug zijn bij een fantastische avond. Bedenk dan dat je tijdens die avond een mooie Barolo drinkt. Ja, bij die combi heb ik echt kortsluiting, dat matcht niet. In muziek wil je dus in zekere zin dezelfde subtiliteit als in de wijn, niet zoiets als chaotische muziek en een hele volle, warme herfstwijn. Dat klopt gewoon niet. Daarom probeer ik zeker met dat soort details rekening te houden, omdat dat wel degelijk van invloed kan zijn. De algehele sfeer moet kloppen en muziek speelt daarin een cruciale rol.
Meestal vragen we onze interviewkandidaten om een wijn-spijs combinatie, maar in dit geval zijn we benieuwd wat volgens jou een goede wijn-muziek combinatie is.
Eigenlijk waar we het net al over hadden; ieder moment kent zo zijn sfeer en daar past bepaalde muziek bij. Dat is met wijn natuurlijk net zo. Je hebt bepaalde momenten dat je denkt ‘ik heb nu zin in deze wijn, het past perfect bij het moment’. Tijdens het proeven van een nieuwe wijn, luister ik meestal naar muziek die ik nog niet ken. Met onbekende muziek ben ik niet afgeleid, want ik luister heel analytisch naar een nummer. Anders ga ik nadenken over waarom vind ik dit goed? Hoe is het ook al weer gemixt? Welke lagen hoor ik? Dan ben je met hele andere dingen bezig dan met wijnproeven. Ikzelf vind rustige, warm gemixte muziek heel prettig in combinatie met wijn. En als ik wel naar voor mij bekende muziek luister, dan is het mijn playlist met klassiekere muziek en melodieën. In die lijst vind je bijvoorbeeld nummers van Patrick Watson en Sufjan Stevens. Ook al maak ik zelf een dance programma, het is niet de muziek die ik opzet tijdens een avondje wijn drinken.
Je maakte ook een electronisch muziek programma op de vrijdagavond, wat van Kraftwerk, naar Daft Punk, naar Italo disco naar nieuwe house uit Engeland ging. Is dat ook een reflectie van jouw persoonlijke muzieksmaak?
Ja zeker! Zelf maak ik ook deze muziek en ik produceer daarnaast nog voor andere artiesten. Dat begon ooit als hobby, maar toen kwam ik in contact met Wessel van Diepen en die zei: “dit moet je serieus gaan doen, je hebt hier echt talent voor”. Het zit voor mij een beetje tussen pop en dance in. Daarnaast ben ik heel erg van de analoge spullen. Ik herken vaak de gebruikte synthesizers in een nummer. Dan hoor ik dit is de Roland D50 en dit is de Yamaha DX7. Ze zorgen allemaal voor een bepaald, typisch geluid. Dit principe kan je vergelijken met wijn. Op den duur kunnen wijnmakers en kenners ook de grond, het terroir, het type hout en de variëteiten herkennen.
Mooie vergelijking! Bekende wijnhuizen hebben inderdaad een specifiek stukje terroir en van tijd tot tijd komen er natuurlijk nieuwe wijnmakers in het bedrijf. Ondanks dat een wijnmaker andere benadering of stijl heeft, blijf je toch altijd dat typische ofwel een stukje herkenning houden. Er wordt tenslotte met datzelfde terroir gewerkt.
Daft Punk is ook zo’n mooi voorbeeld. Zij hebben voor hun laatste album Random Access Memories de muziek opgenomen met allemaal verschillende microfoons. In de track Giorgio by Moroder hoor je een monoloog van Giorgio Moroder waarin hij in vogelvlucht zijn muzikale carrière beschrijft. In het nummer gebruiken ze steeds de microfoon uit de desbetreffende periode. Precies om de reden waar we het net al over hadden: iedere microfoon heeft zijn eigen geluid en klanken. Een producer zei wel tegen hen: “niemand gaat deze klankverschillen horen, alleen jullie zelf.” Daarnaast waren veel mensen kritisch op hun manier van mixen. Daft Punk hield namelijk niet van hele hoge klanken en dat elimineerden zij juist. Hoge tonen kun je eigenlijk vergelijken met suiker. Hoe meer zoet je eet, hoe flauwer al het niet zoete is. Terwijl die verhoudingen eigenlijk helemaal niet kloppen. Want als je gewend bent aan heel zoet, dan heb je in feite een ander referentiekader. Dat is natuurlijk hetzelfde met wijn en wijnmakers. Iedereen heeft zijn eigen benchmark en daarbij ervaren wijnmakers zelf ook heel goed de invloeden van een ander terroir of verschillende vinificatietechnieken, net zoals Daft Punk met de microfoons.
Om in de wereld van muziek en wijn te blijven; de punk scene staat onder andere bekend om hun liefde voor natuurwijn. Hoe denk jij over natuurwijn?
Voor mij is natuurwijn heel erg een haat-liefdeverhouding. Laatst nog was ik in een restaurant in Amsterdam met alleen maar natuurwijn op de kaart. De eerste drie gangen gingen redelijk goed, alleen hoorde de sommelier mij daarna de opmerking maken: “nu gewoon even die Meursault of een klassieker. Dan is de avond leuk.” Waarop hij antwoordde: “je bent te traditioneel, je moet open staan voor nieuwe dingen”. Maar goed, dit waren gewoon te veel nieuwe wijnen op een avond. Dat is net als nieuwe muziek, dat probeer je aan de man te brengen door daaromheen bekende nummers te draaien en zo mensen te verleiden. Dus ja, die avond was best pittig.
Toch heb ik laatst weer een doos met 20 flessen natuurwijn gekocht en dronk ik een hele mooie vin nature uit de Elzas. Al moet ik wel zeggen dat ik daar nu drie flessen van heb gedronken en dat is meer dan genoeg. Als ik een doos had gehad dan was dat te veel geweest. Natuurwijn blijft me fascineren en het houdt me wel bezig. Er zijn zeker twee á drie momenten per week dat ik denk: ah, zou ik nog eens een fles proberen?