Dat is precies wat men destijds van Pinot Noir vond. Maar niet de pinot noir uit Oregon. Die waren nog steeds alleen iets voor echte kenners en liefhebbers. Want de wijnwereld als zodanig keek ook vrijwel uitsluitend naar Californië. In 1947 was de legendarische oenoloog André Tchelistcheff er al in geslaagd om een Pinot Noir uit zijn Beaulieu Vineyard te toveren die de vergelijking met de beste groeisoorten uit de Bourgogne niet hoefde te vrezen.
Maar tot de jaren 1970 waren zulke elegante Pinot Noirs uit Californië eigenlijk eerder een zeldzaamheid. Dat komt omdat het druivenras werd aangeplant op warme plaatsen vlak naast cabernet sauvignon of zinfandel. Deze laatste houden van warmte en zon. Pinot noir echter niet. Die heeft het gematigd nodig om zijn ware pracht te ontvouwen.
Hoe pinot noir naar de kust en de rivieren kwam.
Tchelistcheff zei het al: "God schiep cabernet sauvignon, de duivel schiep pinot noir". Tchelistcheff wilde de beroemde druivensoort niet demoniseren. Alleen de omgang met de diva van alle druiven in de wijngaard. Pinot Noir houdt niet van te koel of te warm, niet van te vochtig of te droog. Veel opbrengst leidt tot dunne wijnen, te laat oogsten tot zoete en dikke wijnen. En pinot noir wil niet overgoten worden met hout en ga zo maar door... Je kunt veel dingen verkeerd doen met pinot noir.
Helaas is dit precies wat er tot de jaren 1970 in Californië gebeurde. Maar toen kwam er gelukkig een verandering in denken. Of beter gezegd, een verandering van locatie. De wijnmakers realiseerden zich eindelijk dat Pinot Noir betere resultaten oplevert aan de kust dan in het binnenland. Plotseling werd er pinot noir aangeplant in Santa Barbara, Monterey en Mendocino. Ook in Sonoma vond het druivenras ideale omstandigheden langs de Russian River.
Een film redt Pinot Noir in de Verenigde Staten ...
Ja, de druiven waren in het begin nog wat weelderig. En vooral een Pinot Noir uit de Russian River herken je nog steeds bij de eerste slok dankzij de subtiele Coca-Cola afdruk. Maar de wijnen schitteren met fijner in plaats van opgepompt fruit. Een groot voordeel voor de druivensoort. Helaas niet voor de Amerikanen. Ze hadden genoeg van de weelderige en alcoholrijke Chardonnays - maar ze konden maar beperkt iets met de fijne en magere Pinot Noirs. Na de initiële hype aan het begin van de jaren 1990 daalden de verkoopcijfers gestaag.
Toen de film "Sideways" in 2004 in de bioscoop kwam, leidde Pinot Noir een nichebestaan. Maar dit veranderde abrupt dankzij Miles Ode's eerbetoon aan de druivensoort. Het was zijn lofzang op de fijnheid van Pinot Noir die Amerikaanse wijnliefhebbers opnieuw deed nadenken over hun smaak. Of misschien ook niet. In elk geval wilden de mensen in de Verenigde Staten nu veel fijne en elegante Pinot Noir. Bij voorkeur uit Californië. Hier groeide het wijngaardareaal na de film van 8.000 naar 11.000 hectare. Het werd al snel bekend dat er even delicate druiven uit Oregon kwamen.