Talking Wine With...

Talking Wine With...

Jon Wyand, Fotograaf

In onze interviewserie Talking Wine met... spreken we verschillende bekende personen uit de internationale wijn en food scene over hun liefde voor wijn.

Hoe zijn ze verzeild geraakt in de wereld van de wijn? Wat zijn hun favoriete wijnen? Welke producenten of appellaties raden ze ons aan?

Vandaag hebben we de eer om met Jon Wyand te praten. Jon is wijnfotograaf en reist de hele wereld over om de mooiste wijngaarden vast te leggen. Maar er is één regio die een speciaal plekje in zijn hart heeft, welke dat is lees je in dit interview. Verder spraken we over zijn bijzondere ontmoetingen bij beroemde château’s, hadden we het over zijn meest memorabele bezoek en deelt hij met ons welk wijnland hij graag nog eens zou willen bezoeken.

 

WIJN PASPOORT JON WYAND

Favoriete producent: de producent waarmee ik ben!


Favoriete wijnregio: Bourgogne, maakt niet uit waar…


Favoriete muziek OM WIJN TE DRINKEN: wanneer ik op reis ben, luister is soms naar lokale muziek, zodat ik deze als ‘souvenirs’ kan toevoegen aan mijn herinneringen. Anders draait het allemaal om de sfeer. In het algemeen drink ik met een gezelschap of met eten.

FAVORIETEN VAN Best of Wines:
Agricola Querciabella Batâr

VIÑA SEÑA 

Louis Roederer cristal 

Ik heb Bourgogne bewust buiten beschouwing gelaten om wat breder in te zetten!

Sinds 1975 ben je een onafhankelijke reisfotograaf en gespecialiseerd in wijnregio’s, wijngaarden en wijnkelders. Wat heeft jou doen besluit om je hierin te specialiseren?

Toen ik voor het eerst wijn fotografeerde was ik geen wijndrinker en wist ik er nauwelijks wat vanaf. Maar in 7 weken tijd leerde ik veel en was het een omgeving waar ik van genoot, of het nu een château of een klein domein was. En eerlijk is eerlijk, ook de foto’s weerspiegelden dit. Het specialiseren kostte tijd, maar het gebeurde eigenlijk bijna zonder er echt bewust voor te kiezen, het werd gewoon vanzelf mijn ding. De basis werd gelegd door de ik opdrachten die kreeg ik van Wine Spectator  in Londen, toen nog onder leiding van James Suckling en Tom Matthews. Dit is een relatie die in 1988 begon en nóg steeds word ik gebeld!

Je hebt veel bekende wijnmakers mogen fotograferen en je bent in veel verschillende kelders geweest. Wat was voor jou het meest indrukwekkende bezoek? Bij welk wijnhuis was dit en waarom?

Elk soort fotograaf heeft zijn uitdagende en memorabele momenten, die meestal buiten je comfortzone plaatsvinden. Mijn eerste wijnreis was er zo een. Er stond een reis van 7 weken door 3 verschillende landen op het programma. Ik bezocht tijdens deze reis grote estates, terwijl ik er letterlijk niets vanaf wist. Maar wat bleek? Het ging mij verrassend makkelijk af! Ik fotografeerde de landschappen, maakte portretten alsof ik dit al jaren deed. Eén van mijn eerste bezoeken was bij Château La Mission Haut Brion, waar ik de gast was van de toenmalige echtgenoot van de eigenaar, Francis Dewaverin. Pas na aankomst kreeg ik te horen dat er die avond nog twee andere gasten zouden komen eten. Dit waren meneer en mevrouw Edmund Penning-Rowsell. In die tijd (1979) was Edmund dé Bordeaux-expert. Hij kreeg de keldersleutels om daar een witte en 3 rode wijnen uit te kiezen voor bij het diner. Hij kwam onder andere terug met La Mission 1961, 1949 en 1929! Tijdens het diner zat Edmund met een pen en een notitieboekje naast hem en maakte hij voortdurend aantekeningen. De wijnen werden niet alleen geproefd, maar elke fles werd uitgebreid toegelicht. Zo kon ik alle wijnen identificeren op smaak, geur en kleur. Niet heel moeilijk als de jaargangen twintig jaar uit elkaar liggen, maar voor mij is het iets wat ik mij 40 jaar later nog herinner! Als volslagen leek was mijn favoriet de ’29 vanwege zijn zachtheid en de fles heb ik nog steeds!

Als je bij deze wijnhuizen op locatie bent voor een shoot, heb je dan ook het geluk om een aantal wijnen van hen te mogen proeven?

Ik ben altijd tegenover alle wijnboeren heel eerlijk over mijn wijnkennis, iemand die doet alsof pikken ze er snel uit. Het aanbod om wat te proeven sla ik nooit af, mits mijn (reis)schema het niet toelaat. Af en toe wordt dat goed gemaakt met een fles voor thuis! Ik herinner me dat ik Michel Ampeau in Mearsault foto’s stuurde van zijn onlangs overleden vader. Daarop besloot Michel mij uit te nodigen om te komen proeven bij mijn volgende bezoek. Het waren allemaal oude jaargangen, die hij als een tovenaar tevoorschijn haalde achter het vat vandaan waar we bij stonden. Dit ging langer dan een uur door! Een vaten proeverij is gebruikelijker en ik stel meestal maar 3 appellations voor; dat is alles wat ik kan onthouden. En om eerlijk te zijn, mijn gedachten zijn dan nog steeds bij de wijnmaker en ben ik alweer aan het observeren voor een volgende foto.

Je hebt meerdere ‘Roederer Champagne Artistry of Wine Awards’ op je naam staan en dit jaar heb je ook voor de derde keer de Errazuriz Wine Photographer of the Year Award gewonnen. Wat is volgens jou het geheim om de perfecte foto te maken?

Ik hoor vaak dat de camera er niet toe doet, het is het oogt dat telt. Maar een goed oog moet werken met een camera die kan vastleggen wat dat oog ziet, vooral in kelders! Voor mij is het gevoel van de omgeving belangrijk; wijn gaat over mensen en hun omgeving. Het geheim voor het fotograferen van zo’n plek is verlichting. Ik ben altijd vroeg op voor landschapsfoto’s en voor portretten gebruik ik dichtbij met een groothoeklens om óók de omgeving vast te kunnen leggen. Wijnmakers vinden vaak de constante klik van een camera tijdens een proeverij niet prettig. Let daarom tijdens het proeven op de locatie en observeer de uitdrukkingen van de wijnmaker. Als er even een momentje is, vraag dan om een foto. Dat wordt gewaardeerd… Ik schiet altijd drie shots snel achter elkaar om knipperen te vermijden. En lach, je bent er om te genieten, het is de roeping van de wijnmaker om ieder een goede ervaring te verzorgen. Tevens maken ontspannen en betrokken fotografen de mooiste foto’s!

Is er een wijnhuis of regio in de wereld die nog op je wish list staat om te fotograferen? Welke zou dit zijn en waarom?

Als iemand een paar tickets heeft, dan zou ik heel graag naar Nieuw-Zeeland willen gaan, maar dan moet mijn vrouw ook mee! Het is een geweldige plek, met geweldige mensen en wijnen. Daarnaast zou ik heel graag Kevin Judd willen ontmoeten. Hij is niet alleen een fantastische wijnmaker, maar ook een hele goede fotograaf! Maar eigenlijk heb ik nooit een bucketlist gehad, ik ben in elke wijngaard gelukkig.

Zou je ons mee kunnen nemen op een virtuele tour door je wijnkelder? Wat voor klassiekers of out-of-the-box wijnen vinden we hier?

“My passion is photography; wine is my pleasure”. Het combineren van deze twee is mijn geluk en tevens de basis van mijn ‘kelder’. De flessen weerspiegelen mijn reizen en de vrijgevigheid van wijnmakers. Dus meestal als ik een fles open is dat de enige die ik daarvan heb. Dat kan een spannende, maar misschien niet een ideale situatie zijn… Het is beter om je kelder onder controle te hebben met meerdere flessen om daar naar uit te kijken. Maar aan de andere kant drink ik Cyprus, Tsjechië, Mexico, Mallorca en Bourgogne Grand Crus. Maar ook parels uit Bordeaux, de Moezel, Rioja, Toscane en genoeg champagne! Een ding wat ik heb geleerd, is om deze wijnen niet te bewaren voor een ‘speciale gelegenheid’. Het openen van de fles maakt het moment speciaal!

Kun je jouw eerste wow-moment met een fles wijn nog herinneren? Bij welke wijn was dit?

Ik ben bang dat dat moment in de loop der jaren zo vaak herhaald is dat de eerste ervaring door alle andere ondergesneeuwd is. Weetje, hetgeen wat ik proef is wat mij verbaast, niet het label. En als ik eerlijk ben, ben ik al snel tevreden en zal ik nooit met iemand in discussie gaan over wijn. Onervaren zijn zorgt ervoor dat je niet geacht wordt bepaalde stijlen lekker te vinden. Tuurlijk, ik ben ook van tijd tot tijd weleens teleurgesteld. Maar ik herinner me dat ik een wow-moment had bij een fles Chadwick Carmenère in Chili, bij een chardonnay & albariño blend in Uruguay van de genereuze Bouza familie, bij een fles Egon Muller Schartzhofberg Auslese en bij de Roederer Cristal Rosé. Ik heb gewoon veel geluk! Maar, misschien kan het hebben van een favoriet ook een nieuwe ontdekking in de weg staan…

Aangezien je veel wijnstreken in de wereld hebt gezien, heb je vast en zeker een aantal aanraders. Kun je aan onze lezers vertellen welke wijnregio (of misschien meerdere) een bezoekje waard is?

Ik ken de Bourgogne heel goed, vooral de Côte d’Or. Terwijl je de wow-factor hebt als je bij Romanée-Conti op de muur zit, dan wordt het erg snel vol met andere wijnliefhebbers. Daarom raad ik mensen aan om vanuit Chagny een halfuur naar het zuiden te rijden, naar de Côte Chalonnaise. Hier heerst een meer afwisselende en ontspannen sfeer. Chalon-sur-Saône is een prettige stad met zeer vriendelijke inwoners en er is genoeg te zien. Ik geniet ook altijd van Chili en Argentinië en de Champagne stelt nooit teleur. Toscane heeft mijn aanbeveling niet nodig. Galicië is charmant, Rioja heel bijzonder en natuurlijk Bordeaux. Want ja, Bordeaux is zoals je het zou verwachten; je zult niet teleurgesteld zijn als als je gaat. De Douro rivier in Portugal is adembenemend. Deze regio maakt meer dan alleen port en is tegenwoordig veel toegankelijker. Binnenkort ga ik voor het eerst naar Oostenrijk. Ik kijk er erg naar uit om daar nieuwe visies en wijnen te ontdekken.

De wijnwereld zit vol met prachtige verhalen, die je normaal gesproken via beeld vertelt. Maar voor nu, wat is volgens jou de meest opvallende of grappige anekdote die je met ons kunt delen?

Ik herinner mij een proeverij bij Château Loudenne vroeg voor wijnodyssee van 40 jaar geleden. Het gaat hier niet om de geweldige wijnen, maar juist om de gewone mens die daarmee werd geconfronteerd. Op mijn eerste ochtend in Loudenne werd ik uitgenodigd om aan te sluiten bij een Amerikaans stel die ik de avond daarvoor had ontmoet tijdens het diner. Het echtpaar was eigenaar van een bar in Boston en beiden waren op middelbare leeftijd. De vrouw was klein en introvert, terwijl de man lang en breed was en wanneer hij sprak dreunde zijn harde accent door heel de ruimte - al sprak hij niet vaak. Ik denk ook dat hij meer bekend was met bourbon dan met Bordeaux. We liepen door de wijngaarden naar het proeflokaal om daar drie recente jaargangen te proeven. Ik was niet heel zeker van alles, maar ik wist wel dat mijn kennis in de lift zat. De bareigenaar uit Boston had daar duidelijk geen moeite mee. Hij proefde gretig en slikte enthousiast alles door, terwijl zijn vrouw voorzichtig nipte en erg haar best deed om het te doen laten lijken alsof ze het naar haar zin had. Het tweede glas ging op dezelfde manier, totdat de vrouw tegen haar man zei: “goh schat, ik denk dat je het moet uitspugen”. Waarop hij onmiddellijke antwoorde: “hell no! Ik ben niet helemaal hierheen gekomen om iets te moeten uitspugen!”. Ik had kunnen lachen als mijn mond niet in shock was geweest van de stevige tannine. Die twee dingen gaan duidelijk niet samen…

Op je website staat vermeld dat wijnregio’s jouw specialisatie zijn, met Bourgogne in het bijzonder. Waarom is Bourgogne zo speciaal voor jou?

Ik ben bang dat dit in eerste instantie een commerciële keuze was. Ik had een plek nodig waar ik regelmatig naar toe kon en na afloop de foto’s kon verkopen. Ik had echt verwacht dat ik na 5 jaar verder zou gaan, maar bijna 23 jaar later sta ik nog steeds op het station van Dijon! Want als je eenmaal een plek hebt leren kennen, er elke maand verwelkomd wordt, de vele gebeurtenissen, de ups en downs en je  dan beseft wat een voorrecht het is om zo’n contact en plek te hebben, dan is het moeilijk om dat achter je te laten. Het is een plaats met vele lagen, verfijning en eenvoud. Bourgogne is gegrond in zijn eigen geschiedenis terwijl generaties komen en gaan. Het is fascinerend om deze generaties te zien veranderen. Binnenkort zal ik de kleinkinderen op het werk fotograferen terwijl ik herinneringen ophaal met de grootouders. Het is de plek waar tijd voorbijvliegt en je er nauwelijks iets van merkt, maar waar je geen minuut spijt van hebt.

 

Brora: de wederopstanding
 

Brora: de wederopstanding

Bekijk blog
Duitse wijn klassificatie: Prädikatsweine
 

Duitse wijn klassificatie: Prädikatsweine

Bekijk blog
Springbank en Glengyle, distilleerderijen met meerdere gezichten
 

Springbank en Glengyle, distilleerderijen met meerdere gezichten

Bekijk blog
Aan favorieten toegevoegd