Sarah Heller MW is de jongste Master of Wine van Azië-Pacific. Sarah is niet alleen wijnexpert van het hoogste niveau, maar ook beeldend kunstenaar. Een uniek project van haar zijn de Visual Tasting Notes; een bijzondere weergave van een wijnomschrijving.
Voor de visuele proefnotities is het van belang dat je deze van boven naar beneden leest. De omtrek van de collage weerspiegeld de ‘vorm’ van de wijn. Daarnaast zijn alle componenten in het kunstwerk verwerkt, denk hierbij aan aroma’s, kleuren, zuren en tannines.
Haar visuele proefnotitie van Amuse Bouche Proprietary Red 2015 omschrijft: “weelderige, fluweelzachte paarse viooltjes die gestrooid worden over een bedje van zwarte olijven en sappige ingemaakte pruimen met een klein vleugje menthol. De structuur is vrij rechthoekig met tannines die vooral in het begin van de mond voelbaar zijn en met onberispelijke, frisse zuren.”
Over het wijnhuis
Heidi Peterson Barrett is opgegroeid in Napa Valley, waar haar vader ook wijn produceerde. Van jongs af aan heeft zij mee kunnen kijken in de wijngaard en in de kelder. De fijne kneepjes van het vak zaten dus al vroeg in de vingers. Na het behalen van haar diploma in Fermentation Science is Heidi aan de slag gegaan als freelance wijnmaker en adviseur. Ze werkte onder andere voor de gerenommeerde wijnhuizen Screaming Eagle en Dalla Valle Vineyards. Het duurde dan ook niet lang voordat haar talent werd opgemerkt. Haar wijnen zijn meerdere malen beloond met het maximaal aantal punten en Robert Parker bekroonde Heidi zelfs tot ‘The First Lady of Wine’.
Na al deze prachtige ervaringen en prestaties kiest ze er in 2002 voor om samen met haar goede vriend John Schwartz het wijnhuis Amuse Bouche in Napa Valley op te richten. De allereerste wijnen zijn geïnspireerd op die van Pomerol uit de Bordeaux. De blends bestaan hoofdzakelijk uit merlot en worden aangevuld met cabernet franc. Naast wijn, heeft kunst altijd een belangrijke rol in haar leven gespeeld, haar moeder was tenslotte kunstenares. Om die reden wilde zij graag een kunstaspect terug laten komen in Amuse Bouche. Dit resulteerde in speciaal ontworpen labels door elk jaar een andere kunstenaar.
Proprietary Red 2015
Deze cuvée is gemaakt van 88% merlot en 12% cabernet franc. De opbrengst was dit jaar aanzienlijk lager dan die van de voorgaande jaren. Dit zorgde juist voor trossen van uitstekende kwaliteit. Na de vergisting rijpt de wijn 18 maanden in Franse eikenhouten vaten, waarvan 70% bestaat uit nieuw hout. Het kunstwerk op het label, genaamd Le Pique-Nique, is ontworpen door Jacques Pépin. Jacques is niet alleen een goede vriend van Heidi, maar ook een wereldberoemde chef. Naast zijn liefde voor eten en wijn weet hij ook zijn creativiteit te uiten op doek. Het design illustreert de esthetische aard van de prachtige levenservaringen. De ervaringen waar eten, wijn en kunst in overvloed aanwezig zijn.