Kwaliteit over kwantiteit maakt wel degelijk uit!

Kwaliteit over kwantiteit maakt wel degelijk uit!

John Glaser, The Compass box: "Het concept van kwaliteit boven kwantiteit doet er echt toe".

Deze week had ik een kleine bijeenkomst met John Glaser, oprichter van het Compass Box whisky-bedrijf, voor een masterclass en ik had een leuk gesprek met daarna een borrel.

Als bedrijf richten we ons voornamelijk op single malts met onze bestofwhiskies.com divisie, maar we houden natuurlijk ook van een goede blend.

Er is absoluut niets mis met een goede blend. Ik heb mijn vrienden regelmatig voor de gek weten te houden in onze maandelijkse blinde proeverijen. We zijn het er allemaal over eens dat ze hun mannetje staan ​​tegen malt whisky.

John Glaser en ik delen dezelfde passie voor oude blends. 95% van de tijd verslaan ze elke single malt van vandaag zowel qua smaak als kwaliteit. John vroeg me: "Waarom is die blended whisky zo goed?"

Het antwoord is vrij eenvoudig, dus laat me je een kleine geschiedenisles geven om die vraag te beantwoorden.

Schotse whisky is niet altijd zo populair geweest als tegenwoordig. In het Victoriaanse tijdperk hadden de rijken en de zachtaardigen een voorliefde voor Brandy-soda en Cognac. De Phylloxera plaag van de 19e eeuw, de druifluis die de productie van wijnen door heel Europa stillegde, zorgde er natuurlijk ook voor dat in die tijd er geen Cognac, Armagnac of Brandy geproduceerd kon worden.

De edellieden moesten op zoek naar een andere drank die naar hun zin zou zijn, omdat de brandewijn en cognac erg schaars waren geworden. In die dagen werd Single Malt Whisky beschouwd als een 'drankje voor de arme man'. Het was een totaal inconsistente drank, vaak erg hard, ondergeproefd en meestal niet gerijpt in hout.

Pas door de uitvinding van 'blending' door slimme zakenlieden zoals Alexander Walker in 1857 (Johnny Walker & Sons) en A.J Cameron van het mengbedrijf van Dewar in 1899, bloeide de productie van Scotch whisky blends op onder leiding van hun slimme ondernemersgeest. Ze hadden het talent om te begrijpen wat de markt nodig had. Dankzij hun werk werd whisky het herendrankje dat het nu is.

Om het concept van "blending" beter toe te lichten, moet u begrijpen dat deze slimme zakenmensen begrepen dat blends consistent van smaak moesten zijn. Ze maakten een 'gemakkelijkere' en consistentere stijl van whisky. Ze begrepen dat het de kwaliteit was die de verkoop opleverde en niet de kwantiteit. Ze veranderden het blenden in een kunstvorm, het werd het drankje waar iedereen naar op zoek was en de rest is geschiedenis.

 

 

John Glaser is een bescheiden man die spreekt met een passie zoals je nog nooit eerder hebt gezien bij het spreken over zijn werk. Zijn kijk op blending voor de Compass-box is precies de kunstvorm die tegenwoordig door de grote blending-multinationals lijkt te zijn vergeten.

Bij Compass Box draait alles om kwaliteit boven kwantiteit. John Glaser staat voor transparantie van de componenten die daadwerkelijk worden gebruikt voor het maken van het eindproduct. Hij gelooft sterk in het recht van de consument om te weten wat de inhoud van zijn product eigenlijk is wanneer hij een Compass Box-blend van hoge kwaliteit koopt. De mensen zouden het moeten weten, het is hun recht als consument.

John is heel open over de vaten die hij gebruikt, de distilleerderijen en de leeftijd ... Wacht! Niet meer. De Scottish Whiskey Association (SWA) staat hem niet toe de leeftijdsverklaringen van het gebruikte vat te delen. Ik kan hierover nog duizend woorden tieren, maar echt, je moet erover lezen van de man zelf en zijn campagne over transparantie steunen.

Ik denk dat ik jullie allemaal een beetje dorstig heb gemaakt door deze blog te schrijven. De dorst stillen kan natuurlijk het beste met een whisky van een hoge kwaliteit!

 

Blog door Nils van Rijn

Het succes van Château Valandraud
Blog by Femke Pruis

Het succes van Château Valandraud

Bekijk blog
Port Ellen 37 years old
Blog by Nils van Rijn

Port Ellen 37 years old

Bekijk blog
Wine critics
Blog by Femke Pruis

Wine critics

Bekijk blog